Spijbelen en drugs.
Vlak voordat ik naar de Wyldemerk kwam zat ik in een neerwaartse spiraal veroorzaakt door drugs en familieomstandigheden. Ik zat niet lekker in m’n vel toen ik Willem ontmoette. Willem en ik werden goede vrienden. We begonnen samen met blowen en met spijbelen. Hij stapte op een gegeven moment over op harddrugs, daar ben ik niet in meegegaan, maar ik had ondertussen wel al m’n schooljaar naar de tering geholpen Ik had wel goeie bedoelingen, was gestopt met blowen, maar de rest was een puinhoop. Ik stond op het laatst, 4 maanden voor de zomervakantie 13 tekorten op gymnasium niveau en 120 ON (ongeoorloofd afwezig).Toen hoorde ik van m’n ouders dat jeugdzorg campus wyldemerk had aangeraden, waar ik helemaal niet blij mee was. Ik was eerder opgenomen geweest in Smilde, de Ruyterstee, waar ik wel goeie vrienden aan heb overgehouden, maar de rest was niet zo’n succes.
Vervelend mens
Op campus Wyldemerk moest ik onder de hoede van Ingeborg gaan werken omdat ik geen flikker uitvoerde… Ik vond haar vervelend omdat ik daadwerkelijk wat moest gaan doen. Vaak moest ik het 3 of 4 keer overdoen totdat het goed was. Ik mocht nooit pauzes in de les, behalve om touwtje te gaan springen, omdat ik altijd ’s ochtends half lag te slapen in de les. Ingeborg was in het begin ook vervelend omdat ik precies wist hoe ik dingen kon doen en er mee wegkomen, en dat werkte bij haar helaas ook niet meer.
Mijn eigen verantwoordelijkheid.
Op de Wyldemerk was Ingeborg de eerste begeleider die niet naar dossiers of etiketten keek, en me gewoon behandelde zoals ik was, en me op een normale manier aan het werk zette zonder behandeling wat alleen maar verwarrend is.Ingeborg zette me aan de werk door mijn afkeer voor iedereen die boven me stond te verminderen, een autoriteitsprobleem, werd dat genoemd. Door me in te laten zien dat zij het goed bedoelde, en me de consequenties van mijn daden te laten inzien en ,helaas, te laten voelen. Ik vond het eerst niet leuk omdat die manier van lange termijn denken aan te leren. Maar het gaf me wel mijn eigen verantwoordelijkheid terug.
Op schoolgebied heb je me eigenlijk alles aangeleerd. Ik kon het eerst alles qua intelligentie aan, en nu ook in mijn gedrag en houding. Wonder boven wonder haalde ik dat jaar mijn overgangsbewijs van 3 naar 4 havo.